Europa in beeld

Eerste reis met de Hymer, maart 2021

Dinsdag 2 maart

Naar Westkapelle

Voor de eerste keer op pad met onze nieuwe camper! Hij stond al vier weken op de stoep en we hadden al veel ingepakt en bekeken, maar nu is het pas echt. Kijken hoe alles bevalt en wat wel en niet handig is in de praktijk.  We vertrekken met aardig weer en rijden via de snelweg naar Zeeland. Goed om alle nieuwe techniek van de auto uit te proberen. Bij de havens van Rotterdam hebben we wat oponthoud door werkzaamheden en een botsing, zodat we pas tegen half drie in Westkapelle aankomen. We hebben een plek gereserveerd vlakbij de vuurtoren en het dorp, zodat je ook makkelijk naar het strand loopt. Dat wordt ons bij de receptie meteen gewezen op een plattegrond. Er staat maar een andere camper en verder is de camping nog helemaal leeg. We kunnen nog lekker in het zonnetje koffie drinken. Het koken en afwassen gaat anders dan we gewend waren,  nog even wennen om een goede werkmethode te vinden.

Woensdag 3 maart

Vandaag is het heel heiig en bijna mistig aan de kust. We staan op ons gemak op, warmen lekkere afbakbroodjes op en genieten van een bakje koffie. Ook proberen we douche en toilet uit, die zijn goed schoon te houden merken we. Dan lopen we even naar het dorp. We hebben Westkapelle nog niet eerder van deze kant bekeken, dus dat is leuk. Je wandelt ook vlak langs de vuurtoren, waar de camping naar genoemd is. We maken een praatje met de buren. Na het brood eten wandelen we langs het strand. Na twee grote trappen gaan we links om over het strand, langs de reddingsmaatschappij en dan het duin op. Daarachter is mooi zicht op bos en we gaan weer naar beneden, langs de Westkappelse Kreek en via een grote bocht naar de camping terug. Het koken en afwassen gaat al een stuk beter dan gisteren. Inmiddels is er een derde camper gekomen.

Donderdag 4 maart

Na het opstaan  zoeken we eerst een plek uit waar we morgen heen willen. Het is koud, maar minder mistig dan gisteren. Tegen de middag begint het zachtjes te regenen. Toch gaan we weer wandelen. We hebben per slot een dikke jas met capuchon. Eerst weer door het dorp en nu de andere kant op, waar de dijk ligt. Dit stuk kennen we goed van onze fietstochten. De regen valt wel mee, maar op de dijk is het onaangenaam door de wind. We keren al snel om en dalen af naar het dorp. We kijken even vluchtig in de tuin van het oorlogsmuseum en wandelen dan op ons gemak terug naar de camper.

Vrijdag 5 maart

Van Westkapelle naar Biggekerke

We blijven nog even op Walcheren. Via de Jumbo bij Zoutelande rijden we langs de kust naar Biggekerke. We hebben daar een mooie Vekabo camping uitgezocht met vrij uitzicht over de weilanden en op de duinen. De boerin ontvangt ons vriendelijk en we kiezen een mooie plek uit. Later op de dag komen er nog twee campers, waarschijnlijk vanwege het weekend met goede weersvoorspelling. ’s Middags wandelen we een stuk naar het strand en over een mooi hooggelegen duinpad terug. We gaan iets te ver door en moeten dan een beetje zoeken naar de camping, welk pad moet je nemen? Maar het lukt.

Zaterdag 6 maart

Weer mooi weer als we opstaan met een lekker zonnetje. Gezellig gezicht hoor. We wandelen weer naar het strand, deze keer via Klein Valkenisse en een stukje mountainbikepad. Er lopen nu zelfs paarden op het strand. Als we terug zijn kunnen we lekker uit de wind in het zonnetje zitten. Heerlijk!

Zondag 7 maart

Weer een lekkere dag, met iets meer bewolking in de ochtend. De afgelopen nachten vroor het steeds een paar graden, maar binnen is het lekker warm. Tegen de middag komt de zon er steeds beter door, dus we gaan weer een stukje lopen. Bij een strandtent zijn ze druk bezig met herstel en uitbreiding voor de zomer horen we. Hopelijk mogen ze binnenkort weer open!

Maandag 8 maart

Van Biggekerke naar Borssele

We rijden een stukje verder, langs Vlissingen en de boule (heerlijk rustig) en via Souburg naar Borssele. Bij een tuinderij bieden ze als pilot drie camperplekken aan, zonder verdere voorzieningen. Blijkt een heel leuke plek te zijn met vrij uitzicht op de dijk bij de Westerschelde. In de middag wandelen we daar heen. Het is rustig met schepen en ook niet zo helder, dus wie weet zie je ze niet allemaal. Een boer in de buurt is heel druk met gier uitrijden, dus die verwacht duidelijk regen.

Dinsdag 9 maart

Het regent inderdaad vandaag, niet zo hard maar toch. Meer buiig eigenlijk. We genieten dus maar van het landschap door het raam. Gisteren deed de tv het niet, het lijkt aan de antenne te liggen. We maken dus maar een afspraak in Barneveld om ernaar te laten kijken. In de middag is het wat droger en dan wandelen we een stukje langs het naastgelegen watertje naar de dijk. Het Hans Warrenpad, met een gedicht van hem op een bord. Hij kwam uit Borssele, vandaar. Het pad is nogal modderig en ongelijk, dus we lopen weer langs de dijk terug.

Woensdag 10 maart

Van Borssele naar Barneveld

Voor morgen wordt stormachtig weer voorspeld met zware windstoten, ook in het binnenland. We besluiten  in een keer naar Barneveld te rijden, vandaag is het nog rustig. Het gaat vlot allemaal, geen oponthoud deze keer. We doen nog wat boodschapjes bij de Coop en komen rond het middaguur aan. Leuke plek weer, zeven plekken met vrij uitzicht over de weilanden. De boerin verwelkomt ons hartelijk. Er wonen hier vier generaties bij elkaar op het terrein. Na de boterham wandelen we nog een rondje, maar het is vrij koud.

Donderdag 11 maart

We staan bijtijds op en zijn al vroeg bij de Camper Centrale. Natuurlijk doet de antenne het nu goed. Maar ook een duurtest gaat goed en de monteur heeft wat instellingen veranderd waardoor alles goed zou moeten werken nu. De booster was wel kapot en is vervangen, net als de verkeerde reserveband. Inmiddels waait het erg hard, veel vlagen. We tappen nog wat cash in het dorp, overal betaald parkeren, lastig. Dan rijden we terug naar de camperplek, die precies aan de goede kant van Barneveld is. Klein stukje dus maar in dit weer. Bij de camperplek zijn twee bomen omgewaaid, op het fietspad en eentje zelfs gedeeltelijk over de weg. We melden het maar even bij de boer. We zien maar af van water tappen en lozen vandaag. Na de boterham proberen we de antenne uit en die werkt goed, zelfs BVN kunnen we nu ontvangen. Verder gezellig bivakkeren in onze camper met zicht op de harde wind over het weiland. Vlak bij de vuilnisbakken stond een kleine modelmolen, maar die is omgewaaid.

Vrijdag 12 maart

Van Barneveld naar Uddel

Weer een verplaatsing vandaag. Naar Uddel dit keer, een mooie rit. Als we opstaan is het nog mooi weer, maar onderweg regent het steeds harder. De camperplek is mooi, de drukste die we tot nu toe tegenkwamen. Met mooi uitzicht over de weilanden, gezellig. Er staat een onaangename harde wind, dus we blijven lekker binnen. Bij een boerderij vlakbij zijn ze met het dak bezig, maar ze hebben blijkbaar de plastic bedekking niet goed vastgezet, dat klappert alle kanten op. Helaas weer problemen met de antenne!

Zaterdag 13 maart

Iets beter weer vandaag. Hoewel het wel weer hard waait vandaag. In de middag wandelen we toch een stuk, naar het Uddelermeer in de buurt. Dan kom je ook langs landgoed Staverden, dat we kennen van de witte pauwen bij het hoofdgebouw. Bij het meer begint het toch weer hard te regenen, dus we keren snel om. Bij de camperplaats spreken we de boer, die bezig is een bouwsel neer te zetten om buiten te kunnen zitten uit de wind. Vandaag heeft hij daarvoor een kraan gehuurd, vertelt hij. Het blijkt dat de boerderij met klapperende zeilen al vier jaar een bouwstop heeft. Er is een conflict over de precieze plek dat al lang loopt. Vandaar het klapperende zeil.

Zondag 14 maart

Van Uddel naar Groessen

We rijden via leuke weggetjes naar de volgende camperplek, vlak bij Duiven. Het blijkt een mooie plek in het achterland, vlakbij de Rijn en uiterwaarden. De Betuwelijn loopt er vlak langs, maar de weg houdt op bij het huis. Het is erg rustig hier. Bij het inparkeren komen we even vast te zitten door de drassige grond. De automatisch pootjes bieden uitkomst, dan kunnen we mooi de rubber matjes onder de wielen leggen. Ook moeten er nog plankjes aan te pas komen. Als we weer op het verharde gedeelte staan is het een erg mooie plek met allerlei dieren en verderop een koppeltje schapen. We wandelen zelfs nog een stuk langs de dijk, waar je mooi uitzicht hebt over de uiterwaarden.We bestellen voor de avond een lekker maaltje met wiener schnitzel en frietjes. Het smaakt heerlijk!

Maandag 15 maart

Het heeft vannacht af en toe flink geregend, maar in de ochtend is het redelijk weer. We genieten ervan en maken een rondje langs alle dieren hier en daar. Na de middag willen we weer langs de dijk wandelen, maar het regent nu steeds flink. Toch lukt het, maar de wind op de dijk is erg koud. Aan deze kant kom je langs een tunnel in de spoorlijn onder de Rijn door waar een grote mammoet langs staat. Het is een kunstwerk, maar toch indrukwekkend. Er zijn hier in de buurt botten gevonden, vandaar. Iets verderop staat een groot huis, het lijkt wel een landgoed. Daar zie je ook vrachtschepen varen op de Rijn verderop.

Morgen weer naar huis, na deze geslaagde eerste reis!

Copyright © Jellen B.V. 2011-2024. All Rights Reserved.