Europa in beeld

Beleef het met ons mee

Langs de Overijsselse Vecht oktober 2015

Vrijdag 9 oktober

We hebben de camper heel snel ingepakt gisteren, zodat we vandaag kunnen vertrekken. Als we opstaan is het mooi weer, later komt er opeens een mistbank opzetten. Ook onderweg is het zicht eerst nog slecht, maar voorbij Amersfoort klaart het op. Bij de Duitse grens betrekt het weer en begint het een beetje te spetteren. We rijden naar Darfeld, waar de Vechte moet ontspringen. We vinden de camperplaats snel bij de sportvelden. Het is erg drassig, hier heeft het vast ook veel geregend. Het is weer opgeklaard,

dus we besluiten op de fiets de bron op te zoeken. Er moet hier ook een kasteel zijn. Dat zien we als eerste, inderdaad een fraai gelegen gebouw. We vragen aan verschillende mensen waar de Quelle is en komen er uiteindelijk uit, een mooie plek in het bos. We besluiten de Vechtedalroute een stuk te volgen. Een mooie route, over veel leuke fietspaden en rustige weggetjes. In Eggerode vinden we een bakker voor lekkere broodjes. De camperplek vinden we toch wat te eenzaam en rustig om te blijven overnachten. We besluiten naar Bad Bentheim te rijden waar een mooie plek bij het slot moet zijn. Dat is inderdaad een goede locatie en er staan nog heel wat campers.

Zaterdag 10 oktober

Het is heel mooi weer als we opstaan, alleen is het heiig. Maar de zon doet al snel haar best erdoor te komen. Na de kofie is het al zo mooi dat we te voet op pad gaan naar het Schloss. Eerst door het mooi aangelegde park met grote fontein. Als we bij het hek ziin aangekomen staan er bordjes naar de burcht. Eerst kom je langs de slotgracht waar steeds eikeltjes in vallen. Typisch voor dit jaargetijde, dat hebben we gisteren op de fiets ook veel gezien. Dan rechtsaf en een stukje klimmen op het ongelijke plaveisel. Onder de poort door bereik je het kasteel pas echt. We kopen een kaartje en bekijken op ons gemak alle gebouwen. Via een trap kun je bij de vestingmuren komen, maar de camper kun je net niet zien staan, er staan bomen voor. Er is onder andere een mooi gedekte eetzaal, een kerkje en een tentoonstelling van koetsen. Ook kun je een blik werpen in de waterbron van 23 meter diep, die vroeger gebruikt werd voor de watervoorziening van de mensen in het kasteel. Op een gegeven moment komt er zelfs een bruid in een mooie japon met sleep te voorschijn. Je kunt hier trouwen en blijkbaar maken ze daar gebruik van. Een leuk bezoek dus. Na het broodje rijden we een klein stukje verder naar Nordhorn, waar een camperplek bij de Vechtesee moet zijn. Het is er nog een drukte van belang, het is natuurlijk weekend met mooi weer verwacht. Er is zelfs geen stroompaal meer voor ons, maar we hebben nog wel een fijn plekje. We springen op de fiets om eerst dat stuwmeertje van dichtbij te bekijken en willen dan nog een stukje Lf fietsroute rijden. Het is hier allemaal niet zo goed bewegwijzerd als gisteren en we komen twee keer op een zeer modderig paadje uit. Ook is de wind frisser dan gisteren. Volgende keer toch maar de winterjas aan. We volgen terug gewoon de bordjes Nordhorn en vragen in de bebouwde kom een vriendelijke dame de weg. Dat klopt prima en langs de andere kant van het meertje komen we weer bij onze plek uit. In het zonnetje uit de wind is het heerlijk nu en we kunnen buiten koffie drinken. Wie had dat gedacht na al die buien van de week? Als we terugkomen mogen we elektra gebruiken bij de achterburen, Nederlanders die ook gefietst hebben. Heel vriendelijk van hen!

Zondag 11 oktober

Het is vannacht flink koud geworden dus de verwarming moet wel even stoken voordat we ons uit bed wagen. Het duurt ook best lang voordat de temperatuur wat gestegen is buiten en de zon genoeg warmte geeft. Onze buren waar we stroom van leenden vertrekken rond elf uur. Er zijn nu weer stroompalen genoeg dus we kunnen zelf aansluiten. Na koffie en broodjes gaan we weer een stukje fietsen. Het ziet er buiten heel mooi uit, maar de wind is koud. We zijn erg blij mey onze winterjassen en handschoenen. Vooral als we tussen bomen rijden die het zonnetje tegenhouden. We hebben in Nordhorn moeite de fietsroute te vinden. Er staan soms bordjes die opeens weer ophouden. Dus zoeken we zelf maar onze weg en rijden gezellig een heel stuk langs een kanaaltje richting Esche. Op een gegeven moment zien we zelfs ja-knikkers staan: ook hier wordt blijkbaar aardolie gewonnen. Als we een bord Nordhorn zien gaan we weer richting camper. In Nordhorn moeten we even vragen hoe je bij de Vechtesee komt, maar dat lukt gelukkig goed. Op de camperplek drinken we weer lekker een kopje koffie tot besluit.

Maandag 12 oktober

We hebben lekker geslapen met de kachel een beetje aan en de gordijnen voor de cabine dichtgeschoven. Het is als we opstaan nog maar 2 of 3 graden boven nul maar de zon komt er goed door. Na ontbijt en douchen tappen we eerst water en ontdoen ons van het gebruikte water. Dan op naar de volgende plek. We wijken af van de Vecht en rijden naar De Lutte waar een leuke camperplek is ons aangeraden door Ruud en Cora. Het is inderdaad een leuke plek bij een boerderij met twee velden. We kiezen een plek met uitzicht op koeien en landbouwgrond verderop. Het is erg rustig met campers hier. Het is nog steeds mooi weer en hier zijn weer fietsknooppunten. We rijden een mooie route, die vaak langs de Dinkel komt, grensriviertje hier. Het is hier ook erg mooi in Twente we komen door bospaadjes en langs havezathes met een watermolen die al heel oud is. Als we staan te kijken naar de maisoogst komt er een boer langs die ons vertelt dat de maïs hier uitsluitend gebruikt wordt als veevoer. Bij het oogsten wordt alles, inclusief maiskolven, fijngemaakt. Het wordt verzameld in grote hopen met plastic erover. In Duitsland zagen we dat er ook biogas van gemaakt wordt, maar dat is in Nederland niet het gwval. In Duitsland doen ze dat vooral omdat er subsidie voor gegeven wordt. Op een gegeven moment passeren we een klein stukje de grens en dan gaat het meteen weer mis. Een bordje en dan houdt het weer op. Gelukkig vinden we de terugweg betrekkelijk gauw. Het is maar een paar kilometer om geweest. Al met al was het een leuke route.

Dinsdag 13 oktober

Weer een koude nacht, maar het is hier heerlijk rustig. Er is geen zon als we opstaan. We fietsen eerst naar het dorp De Lutte voor de bakker. De wind maakt het erg koud om te fietsen. We besluiten wat langer te wachten in de hoop dat het dan wat warmer is. Uit voorzorg maken we een niet al te lang rondje. Het is hier overal erg mooi en landelijk, heerlijk om te fietsen. Het is dus weer leuk al blijft het toch koud. We komen langs Oldenzaal en Losser en rijden door verschillende natuurgebieden en bossen. Voldaan komen we weer bij de camper en worden bij de kachel weer lekker warm. In de avond komt de eigenaar weer met appels en hij vertelt dat ze bezig zijn met het bouwen van een originele Twentse boerderij voor aan de weg.

Woensdag 14 oktober

Het regent vanaf zeven uur en dat blijft de hele dag zo, hard en minder hard. We besluiten het nog een dagje aan te zien en gaan, na wat boodschappen, op weg naar Hardenberg. Dat is een stukje verder weer aan de Overijsselse Vecht. We komen op een camperplek bij een boerenbedrijf terecht waar we op een verhard stuk kunnen staan. Als we wat rondkijken blijkt het een bedrijf met scharrelslachtkuikens te zijn. Aan de overkant is een zichtstal, waar je de beestjes door een ruit kunt zien. Als we teruglopen komt de boer er net aan, die ons het een en ander over het bedrijf vertelt. Sinds 2011 is het allemaal meer scharrelen voor de kipjes wat hij prettiger werken vindt. Strenge controle en meer ruimte voor de kipjes voordat ze geslacht worden. Ze leveren aan een slachterij die uitsluitend aan AH levert. Leuk om te horen allemaal. Voor op het terrein lopen ook ezels. Op tv zien we dat in Duitsland vanochtend op meer plekken sneeuw gevallen is. Vroeg voor het seizoen, maar de lage temperaturen zijn blijkbaar meer ongewoon. Verder amuseren wij ons met boeken en gezelligheid binnen.

Donderdag 15 oktober

Vroeger dan de bedoeling was gaan we naar huis. De rest van de Overijsselse Vecht bewaren we voor later. De vooruitzichten zijn niet erg best, hoewel het 's ochtends droog is. We maken een praatje met de boerin, die langskomt. Een van hun dochters heeft een weeshuis opgezet in Oeganda. In een aansluitende ruimte zijn allerlei spullen te koop die daar gemaakt worden en hangt een grote foto van de hele club. Indrukwekkend hoor, wat zo iemand presteert. We rijden via een leuke route langs de Vecht terug. Een heel mooi gebied, waar we zeker nog eens gaan buurten! Later komen we ook nog langs Vierhouten en het Uddeler meer. Mooie afsluiting van een lang camperseizoen: totaal zijn we 14 weken onderweg geweest.

Copyright © Jellen B.V. 2011-2024. All Rights Reserved.