Holiday Video

2013 Dagboek Normandië

Normandië september 2013

Vrijdag 30 augustus.

We vertrekken met mooi weer naar het zuiden, over de snelweg naar Brabant en Zeeland en door de Westerscheldetunnel naar Zeeuws-Vlaanderen. Daar gaan we langs allerlei dorpjes richting Belgische kust, waar we koffie drinken met een broodje aan het enige leuke stukje tussen Oostende en Koksijde (we vergeten altijd waar het is). Vanaf de grens pakken we een stuk snelweg tot Calais, waar we bij de boten naar Engeland overnachten. Net als de eerste keer dat we met de camper gingen. Het is er nog vreselijk druk: tot laat in de avond komen er nog met elke boot campers bij, en ze staan bijna drie dubbel. Niet erg rustig om te slapen.

Zaterdag 31 augustus.

Langs de mooie kust zakken we af, langs de Cap Blanc Nez en Cap Gris Nez en de kustplaatsjes richting Boulogne-sur-mer. Vlak ten zuiden daarvan willen we proberen te overnachten in Equihen-sur-plage, mooi gelegen maar de vorige keer vol. Nu lukt het wel: prima zelfs, want we vinden een mooi plekje met uitzicht op zee. Die zee ligt een stuk lager trouwens: 177 treden naar beneden voordat je daar bent. Wel een mooi afgesloten stukje strand trouwens. We genieten van het mooie weer en verbranden zelfs een beetje in de zon met wind.

Zondag 1 september .

Jelle is jarig en dat vieren we met gebak en SMS-jes en telefoontjes! We rijden weer verder over een mooie weg langs de kust en om de Baie de Somme heen. Daar vinden we een mooi plekje om koffie te drinken. We hadden drie opties voor camperplekken: de eerste in Cayeux is heel erg druk en vol, dat vinden we niks. Maar er is ook een mooie plek tegenover een camping met zicht op de duinen en nog ruimte zat. Dus daar gaan we staan en verkennen de omgeving nog een beetje met de fiets. Mooie kust, maar het plaatsje stelt niet zoveel voor. ’s Avonds klimmen we nog even tegen de duinen op, waar je van twee kanten zee ziet.

Maandag 2 september.

Nadat we water geloosd en ingenomen hebben rijden we weer verder. Nu wordt de kust echt mooi, met plaatsjes met mooie rotsen en leuke weggetjes. We vinden een plek in Veulettes-sur-mer. Vlak achter de strandhuisjes, leuk gelegen en met zicht op zo’n hoge rots. We wandelen langs de boulevard naar het plaatsje toe. Daar is weinig te beleven.

Dinsdag 3 september .

Vandaag een lange route langs de kust via verschillende grotere steden, wat erg ophoudt. Bij Le Havre gaan we weer over de hoge Pont de Normandie. Daarna langs de kust verder om, langs alle geallieerdenstranden, uit te komen bij Arromanches-les-Bains. Daar hebben we de vorige keer ook gestaan met mooi uitzicht op de resten van de kunstmatige haven die Churchill had laten meenemen voor de invasie.

Woensdag 4 september.

Weer verder langs de steeds mooier wordende kust, met af en toe een leuk jachthaventje om koffie te drinken. We rijden nu noordwaarts langs de Normandische kust en overnachten op een mooie camperplek naast de plaatselijke camping in St. Vaast-le-Hougue. Niet zo gezellig, maar wel goed verzorgd. We fietsen een rondje door het stadje en zien de amfibieboot naar het nabijgelegen eiland Tatihou. Ook tijd voor een lekker ijsje in de haven.

Donderdag 5 september.

Weer een heel eind langs de kust, langs allerlei mogelijke camperplekken bij phares, die allemaal niet geschikt zijn. Maar wel prachtig uitzicht, als het tenminste niet mistig is. We moeten ook boodschappen hebben en vinden in Cherbourg een Carrefour in een spiksplinternieuw winkelcentrum. Gelukkig met een grote parkeerplaats erbij, hoewel die nog niet klaar is. Dan weer door langs de Cap de la Hague, met mooie strandjes en uitzichten, tot we uitkomen bij de Cap zelf. Daar kun je op één van de parkeerplaatsen overnachten, wat we ook doen. Te voet gaan we bij de Cap kijken en daar is gratis wifi, zodat we kunnen lezen dat de operatie van Kees geslaagd is. Gelukkig maar! Wel zijn ze aan het werk op de parkeerplaats, maar ze beginnen ’s morgens niet zo vroeg dat we er veel last van hebben.

Vrijdag 6 september.

Midden in de nacht de eerste regen van deze vakantie, maar gelukkig klaart het ook weer snel op en het is in elk geval niet mistig. We willen langs de Nez de Jobourg rijden, maar moeten steeds omkeren door wegwerkzaamheden of veel te smalle weggetjes. Dan komen we, vlak voorbij de kerncentrale, een mooie simpele camping tegen met prachtig uitzicht op zee en niet al te duur. We besluiten daar een nachtje over te blijven en genieten ervan, al is het wel te koel om steeds buiten te zitten.

Zaterdag 7 september.

We zakken weer langzaam af langs de kust van Normandië en rijden steeds zoveel mogelijk langs kustweggetjes. We vinden een mooie plek achter het zee-aquarium in Granville, waar gelukkig nog plaats is. Heel mooi om even rond te wandelen bij de haven en de Pointe du Roc, waar ook nog overblijfselen van de Atlantikwall te zien zijn. ’s Avonds staat de camperplek helemaal vol, dus zijn we blij dat we op tijd waren. Dan is het ook vloed geworden: een heel ander gezicht dan zo’n haven met bootjes die op het droge lijken te spartelen.

Zondag 8 september.

Zo langzamerhand komen we op het point-of-return van deze vakantie, als we tenminste niet helemaal over de snelweg terug willen flitsen. We besluiten in elk geval nog naar de Mont Saint Michel te rijden. Daar is een mooie nieuwe camperplek in Beauvoir. Alles automatisch en redelijk geprijsd. Er blijkt zelfs een mooi vrijliggend fietspad naar de Mont te lopen langs een kanaaltje. Hoef je niet over de drukke D-weg. Verder is bijna alles veranderd en veel drukker dan de vorige keren. Dus we laten de Mont maar aan ons voorbij gaan.

Maandag 9 september.

We gaan via een mooie route dwars door Normandië terug naar de kust. Helaas regent het bijna de hele tijd, donkere wolken wisselen af met af en toe een bleek zonnetje. We komen bij Bayeux weer bij de kust uit en zoeken een overnachtingsplek. Degene die we uitgezocht hadden is niet gezellig en je ziet niks, dus gaan we voor de tweede keer in Arromanches overnachten. Nu kun je merken dat het seizoen op het einde loopt: het stuk voor campers is al een stuk ingekrompen.

Dinsdag 10 september.

We rijden steeds zo dicht mogelijk langs de kust naar het noorden. Het weer is een heel stuk beter dan gisteren en we genieten van de uitzichten. Vlak bij Le Havre vinden we een mooie gratis plek bij het strand. Het is vlak bij de oliehaven, maar daar heb je geen last van en het uitzicht is prachtig, een hele rustige plek. Het weer is zelfs zo zacht dat we weer eens buiten kunnen eten.

Woensdag 11 september.

De automaat voor water blijkt alleen op jetons te werken, die je nergens meer kunt kopen, omdat het seizoen toch wel op zijn einde loopt. Ook onderweg vissen wij bij diverse servicepunten achter het net. Gelukkig hebben we nog 10 liter in de jerrycan van een eerdere munt. En daarmee redden we het net tot morgenochtend. We overnachten bij St. Valéry-en-Caux, waar het nog erg druk is ondanks half september. Maar we hebben geluk: iemand gaat weg en daar kunnen wij mooi indraaien. Het weer is grijs en guur, maar we kunnen wel wandelen en genieten van de hoge golven bij de vuurtoren en het haventje. Bij de VVV kopen we jetons voor het water.

Donderdag 12 september.

De mist is veranderd in regelrechte regen, het is koud en nat. Maar we kunnen wel lekker water tappen en lozen met onze munt, we hebben niemand voor ons. We rijden weer langs bekende plekjes langs de kust, eerst nog met regen en laaghangende bewolking. Maar rond de middag begint het steeds meer op te klaren. En in St. Valéry-sur-Somme, waar we een overnachtingsplek vinden in een mooi park, komt zelfs de zon een beetje door en wordt de temperatuur weer aangenaam. We fietsen naar het centrum (een heel eind naar beneden) en naar de drukte bij het antieke treintje. Als je een wat ruimere bocht terug neemt hoef je niet zo steil te klimmen, blijkt.

Vrijdag 13 september.

Annelies is jarig en we kopen lekkers voor bij de koffie bij de Carrefour. En vers brood natuurlijk. Op de camperplek stond een soort Franse camperclub en die blijken ’s morgens ook en masse te vertrekken. Alleen heeft er eentje problemen met de slagboom, zodat er een file wachtenden ontstaat. Als we eindelijk ontsnapt zijn gaan we bij een rotonde gauw een andere kant op en zijn we de rij kwijt. Het weer is redelijk opgeknapt en we rijden weer richting Picardië, nog steeds langs de kust. We besluiten de laatste nacht weer in Equihen door te brengen en dan morgen in een keer over de snelweg naar huis. Als we aankomen is het nog steeds mooi weer en we vinden nog een betere plek dan de vorige keer: met prachtig zicht op zee. We genieten er nog van, maar ’s nachts gaat het hard waaien en regenen. Niet fijn als je dwars op de wind staat: we kunnen er niet van slapen. Halverwege de nacht besluiten we te verplaatsen naar een plek met meer luwte en dat is een goed idee: kunnen we nog een paar uurtjes slapen.

Zaterdag 14 september.

Er is erg herfstig weer voorspeld en ’s morgens is dat ook zo: de ene bui na de andere. Maar in België wordt het af en toe droog en als we in Maarssen aankomen hebben we genoeg tijd droog om de camper weer goed neer te zetten. We hebben genoten van heerlijke weken en mooie kusten!

Copyright © Jellen B.V. 2011-2024. All Rights Reserved.