Europa in beeld

2016 Overijsselse Vecht deel 2

Overijsselse Vecht 2

Dinsdag 5 april Hardenberg

In de loop van de morgen vertrekken we om onze tocht langs de Overijsselse Vecht af te maken. Vorig jaar oktober zijn we gestopt in Hardenberg, waar we nu weer een SVR camping uitgezocht hebben. Het regent licht in Maarssen en dat wordt onderweg niet beter. We stoppen alleen voor een kopje koffie binnen in de camper. Deze tocht is ook prima om alles weer scherp te krijgen na de winterstop, zodat we weer weten wat voor handige trucs we bedacht hadden. We komen vlot bij de camping waar we de enige gasten blijken te zijn, maar het is een mooi plekje. We kijken van onze plek zo over de velden. De boer moet voor ons het toiletgebouw van slot draaien en zegt dat het over een uur droog is. Dat klopt niet helemaal, maar aan het eind van de middag wordt de regen steeds minder. Als we naar de Spar fietsen voor broodjes rijden we nog iets verder door naar de Vecht en dan “toeristisch” terug naar de camping over een leuk, bochtig fietspad. Voor we het weten zien we de camper weer staan.

Woensdag 6 april

Het weer is een stuk beter, opgeklaard en met meer wind, waardoor het waarschijnlijk droger is. Na het opstaan en ontbijten gaan we douchen in het toiletgebouw. We willen dat op onze reis naar Portugal ook meer doen om water te sparen. Het valt nog niet mee, het is heel koud in het gebouw. En ook is het een heel gedoe met extra aan en uitkleden. Na de koffie gaan we een route fietsen die we gisteren al uitgestippeld hebben. Heel leuk, veel langs de rivier. Het weer wordt steeds beter, eerst wat zon en later zelfs veel, zodat het lekker warm is. Tot onze verrassing komen we een pontje tegen, dat helemaal automatisch gaat. Je moet op een knop drukken voor de richting en dan komt ie heel langzaam in beweging. Het lijkt of hij haast niet vooruit komt maar toch komen we aan de overkant. Verder zien we veel mooie boerderijen, rijden door bos, waar soms bomen gekapt worden en komen ook nog langs een uitzichtpunt, waar je mooi naar alle kanten kunt zien. Op borden wordt vermeld hoe alles zit. We komen langs twee stuwen in de Vecht met een vistrap erbij. Mooie plekjes allemaal. Als we de camping naderen betrekt het weer en ’s middags valt af en toe een buitje.

Donderdag 7 april Ommen

We gaan een stukje verder langs de Vecht, naar Ommen. Maar eerst water en wc lozen en fris water tappen. Er blijkt geen druk op de waterleiding te staan, dus de boer komt dat in orde maken. We maken een praatje, sinds vorig jaar heeft hij geen koeien meer en is het land verpacht aan anderen. Geen van de kinderen wilde het bedrijf voortzetten. Langs een mooie route veelal met de Vecht in zicht gaan we naar Ommen. Bij de SVR camping is in eerste instantie niemand te bekennen en er zijn ook geen andere kampeerders. Het ziet er allemaal heel mooi uit en we besluiten eerst maar koffie te drinken. Want om nou zomaar ergens te gaan staan, of straks kijken of die mensen via 06 te bereiken zijn. Het water staat nog op het vuur als er een busje aan komt rijden met de eigenaars. Zet dat water maar af, jullie kunnen hier koffie krijgen is het parool. We worden heel gastvrij ontvangen en krijgen zelfs een doosje eieren als welkomstgeschenk. In de middag fietsen we naar Albert Heyn voor broodjes met de bedoeling nog wat verder te fietsen. Maar het is zo’n koude wind en het regent steeds, dat we maar naar de camper teruggaan. Morgen beter hopelijk! In de info die we gekregen hebben staan goeie ideeën voor tochtjes, dus als het weer beter wordt…

Vrijdag 8 april

De mensen die gereserveerd hadden voor 4 dagen en voor wie wij eerst aangezien werden zijn inderdaad gekomen en staan met een caravan bij ons op het veld. In de ochtend zijn er nog lichte buitjes, maar omdat het minder hard waait voelt het veel minder koud en er zit wel breking in de lucht. Na een vroege lunch gaan we op pad, weer via de supermarkt. We rijden een mooi rondje, komen langs de Regge. Over een mooi oud bruggetje, ooit aangelegd om kerkgangers over het water te helpen. Door bos en over de Lemelerberg, met mooi uitzicht. Wat zal het hier mooi zijn als de heide bloeit in augustus! De enige bui die we over ons hoofd krijgen schuilen we even onder de luifel van een supermarktje. Via allerlei paadjes en boswachterijen komen we weer in Ommen terecht. We komen ook nog langs een zandverstuiving.

Zaterdag 9 april

Er blijkt gisteravond nog een camper gekomen te zijn, hebben we niets van gemerkt. Het is vandaag redelijk mooi weer, dus we gaan weer bijtijds op pad voor het rondje Ommen-Dalfsen. Een hele mooie route veel langs het water en door het mooie stadje Dalfsen. Ook nog een heel stuk bos met een landgoed dat vrij toegankelijk is voor wandelaars. We passeren ook nog het kasteel bij Eesteren en rijden over dijkjes en kleine weggetjes. Het weer blijft goed, geen regen en wat beter voor het gevoel.

Zondag 10 april Zwolle

’s Ochtends vroeg regent het af en toe licht, maar de zon komt al snel door. We gaan naar Zwolle en vinden een mooi plekje bij jachthaven De Hanze aan het water. Er is veel bedrijvigheid, allerlei bootjes moeten weer zomer klaar gemaakt worden. Met de zon is het zo lekker dat we buiten kunnen koffiedrinken en brood eten. Heerlijk, we hebben nu zeker geen verwarming nodig binnen. We fietsen in onze zomerjassen een leuk rondje langs het Zwartewater. Hasselt blijkt een heel leuk plaatsje met mooi gerestaureerde pandjes aan een gracht met mooie boompjes. Veel zomerdijkjes hier, je fietst langs uiterwaarden. Op een gegeven moment moeten we weer het water over maar het pontje gaat nog niet. Dan maar terug naar het fietsknooppunt bord, waar een handgeschreven bordje blijkt te hangen met het omweggetje. Niet gezien dus. Maar goed, we komen er toch, al is het een paar kilometer langer.

Maandag 11 april

Het is vandaag prachtig weer met veel zon. Alleen waait het nogal hard en dat is op de fiets op sommige stukken heel vervelend. We gaan eerst een stuk door de stad in Zwolle, langs de beroemde Sassenpoort en een heleboel winkels en huizen. We komen door een wijk die veel wegheeft van Oog in Al, met allemaal huizen uit de jaren '30. Op een gegeven moment rijden we toch de stad uit langs allemaal weggetje door boerenland en langs de Vecht. We eten ons broodje op een bankje bij een stuw, een leuk plekje dat heerlijk beschut ligt. We besluiten vanwege de wind eerder om te draaien en niet helemaal naar Dalfsen te fietsen. We dachten op het kaartje te zien dat er een pontje is en zijn benieuwd of deze al vaart. Maar het blijkt een grote stuw met vistrap te zijn met een mooi paadje erover, dus dat is geen probleem. We fietsen lekker met de wind in de rug terug naar Zwolle.

Dinsdag 12 april Zwartsluis

We hebben besloten nog een stukje verder te gaan en hebben een plekje uitgezocht in de jachthaven bij Zwartsluis. Heel mooi hier, met beter uitzicht dan de vorige. Ook is het allemaal veel beter onderhouden en hoef je geen muntjes te gebruiken voor stroom. Het weer is weer prima, vanmorgen vroeg regende het een beetje, maar het is helemaal opgeknapt. We zijn nu in de buurt van de Wieden en besluiten een rondje te fietsen richting Vollenhove en zo. Het weggetje naar Beltschutsloot blijkt afgesloten, dus wordt het rondje wat korter. We stoppen nog bij de bakker die tussen de middag dicht was. Ernaast zit een kunstenaar met mooie afbeeldingen van de omgeving. We kopen een blikje pepermunt met mooie plaatjes, onder meer van de bossen riet die we onderweg ook veel zagen. Bij terugkomst is het nog zulk mooi weer dat we lekker buiten koffie kunnen drinken. Met zicht op de boten die langskomen en enige activiteit in de jachthaven. In de avond betrekt het en aan het eind van de avond breekt er vreselijk onweer los, met veel wind, zodat we de fietsen beter vast moeten zetten. Gelukkig wordt het weer minder en wordt het later ’s nachts weer droog en rustig.

Woensdag 13 april

Het is weer mooi weer vandaag, maar later kunnen er buien vallen, dus we gaan vroeg op pad met broodjes mee. Het wordt lekker zonnig en warm onderweg. We rijden naar Meppel, net in Drenthe, langs het Meppeler Diep, een mooi kanaal. Langs een stukje Wieden, water alom en overal riet dat gesneden is. We eten ons broodje op een bankje aan het water en peddelen rustig weer naar Zwartsluis. Bij de camper kunnen we lekker in het zonnetje zitten en bootjes kijken die langsvaren. Sommigen gaan onder de brug door, die staat regelmatig open.

Donderdag 14 april

Vandaag fietsen we naar Giethoorn en komen ook langs Beltschutsloot. Leuk met al die bruggetjes die je passeert al moet je wel goed opletten. In Giethoorn zien we al de eerste Japanse of Chinese toeristen en ook op sommige terrasjes zitten mensen. We komen langs de camperplek waar we een paar jaar geleden gestaan hebben en zien meer bekende plekjes. Als we terugfietsen via Dwarsgracht en Jonen komen we opeens bij een pontje uit. Gelukkig is hij al in de vaart, als je op het belletje drukt komt het pontje snel van de overkant. Al met al hebben we hier heel wat leuke paadjes kunnen fietsen, al is het vandaag minder zonnig, hier en daar zelfs heiig en voelt het wat koeler.

Vrijdag 15 april Nagele

Het regent zoals voorspeld als we opstaan, boodschappen doen, water tappen en afrekenen. Maar onderweg naar Nagele zien we al opklaringen en aan het eind van de ochtend is het droog als we weer een mooi plekje hebben gevonden. Het is iets drukker dan vorige keer bij afslag Nagele, maar er is plek zat. In de middag gaan we toch fietsen naar Schokland, in onze regenjacks. Een heel stuk langs het water en langs allemaal tulpenvelden, die hier veel te vinden zijn en langzaam aan in bloei komen. Leuk, die oude nederzetting, waar ook nog de fundamenten van een kerkje te zien zijn. Als we terugfietsen zien we nog de overblijfselen van het oude havenhoofd.

Zaterdag 16 april

Het waait heel hard, voelen we al in ons bed. Maar we besluiten toch richting Urk te fietsen omdat het mooi zonnig is. De wind valt toch erg tegen, vooral op sommige stukken waar het open is. Bij de haven van Urk is het helemaal heftig: bij het stukje strand komt het zand je tegemoet waaien. We fietsen toch tot het eind van het dorp en gaan dan weer terug. Leuk om het mooie oude vissersdorp weer te zien. Terug hebben we de wind meest in de rug, behalve op het weggetje naar de camperplek, daar is het weer strak van opzij. Ze zijn bezig allerlei bomen en struiken te snoeien, hele stapels oud hout. Het blijkt te maken te hebben met uitbreidingsplannen, er komen 12 camperplekken bij in de loop van het jaar en ook de bed en breakfast wordt uitgebreid.

Zondag 17 april

Het heeft vannacht nog geregend en er komen af en toe donkere luchten voorbij, maar toch gaan we met broodjes mee een stuk door de polder fietsen, naar Marknesse. Ook hier weer overal tulpen die soms al bloeien, sommige velden nog niet. Eerst rijden we weer langs Schokland via een ander paadje, zodat je het van een andere kant ziet. Het begint toch weer te regenen, zodat we in Marknesse maar even schuilen en een broodje eten. We besluiten de route in te korten, het is behalve regenachtig ook koud. Op de gok fietsen we naar Emmeloord, maar blijken toch precies bij het goede knooppunt uit te komen. Een heel eind het stadje door en dan weer langs een kanaal verder. Op een gegeven moment moeten we afslaan naar Nagele, maar er is een probleem met de brug: de bomen willen niet omhoog. Er is een monteur bij, maar er lijkt niet veel schot in te zitten. We besluiten maar om te fietsen via Urk. Ook dit is een leuke route en doordat we kunnen afsteken via het industrieterrein niet zo ver om.

Maandag 18 april

Het weer ziet er fraai uit vanuit de camper, maar als we op pad gaan langs de kust richting Urk valt de wind erg tegen. En er komen ook steeds meer wolken. Het is wel een mooie route zo buitenom langs het water, onder de brug door. Hoef je niet langs de drukke provinciale weg, hier kom je alleen schapen keutels tegen. In Urk eten we in de haven een broodje, daar waai je zowat uit je hemd. Omdat we het koud hebben gekregen besluiten we maar terug te gaan naar de camper.

Dinsdag 15 april

We hebben een mooie tocht gemaakt door Nederland, langs de Overijsselse Vecht en nog wat meer. Op ons gemakje rijden we naar huis, langs nog heel wat bloeiende tulpenvelden in de Noordoostpolder.

Copyright © Jellen B.V. 2011-2024. All Rights Reserved.