Europa in beeld

Met de camper naar Friesland en Groningen

April 2015

Woensdag 1 april

We vertrekken een dag later dan de bedoeling was. Dat heeft twee oorzaken: na de winter wilde de televisie niet meer meewerken en gisteren stormde het wel iets te hard om comfortabel naar het noorden te rijden. Met een nieuwe smartcard van Canal Digital gaan we eerst langs een speciaalzaak in Dronten, ruim gelegen op het industrieterrein met grote parkeerplaats. Het waait nog wel flink, maar in de ochtend blijft het droog onderweg. We worden goed geholpen door deskundige, vriendelijke mensen, zelfs met koffie en na afloop werkt alles weer naar behoren. Dan nog een stukje verder naar onze eerste pleisterplaats in Nagele,  vlak bij Urk. Het blijkt een gezellige plek te zijn op een boerderij, ook weer met zeer vriendelijke beheerders. In de middag neemt het aantal buien steeds meer toe, compleet met hagel en windstoten. We blijven dus maar bij de camper en bekijken alleen het terrein even in een droge periode. Er is net sanitair en een bed and breakfast en ook een grote tent te huur.

Donderdag 2 april

Zoals beloofd is het weer al veel beter, al horen we het af en toe nog regenen vanuit ons bedje. Maar na de middag gaan we toch op de fiets richting Urk. Op de heenweg hebben we de stevige wind flink tegen, dus we zijn blij als we Urk bereiken. We kijken rond bij de haven en allerlei schepen, de vuurtoren en het monument voor de verdronken vissers. En we kopen batterijtjes bij het Kruidvat voor het weerstation, dat geen sjoechem meer gaf. De terugweg gaat heel wat makkelijker met de wind in de rug en met maar een paar spatjes op ons hoofd komen we weer bij de camper.

Vrijdag 3 april

We gaan naar Lemmer, waar we het Woudagemaal willen bezoeken en komen op een camperplek in de jachthaven Lemmer Binnen, waar het een drukte van belang is. Gelukkig is er nog wel een plekje voor ons en kunnen we ook broodjes bestellen. We fietsen ruim een kilometer naar het gemaal, wat gelukkig nu wel open is, in tegenstelling tot een vorige keer. Het is lekker rustig en we bekijken eerst de expositie en film in het bezoekrscentrum. Na even wachten met mooi uitzicht op het IJsselmeer richting Urk mogen we met een gids naar het gemaal zelf. Indrukwekkend, hoor, al die machines in zo'n mooi gebouw. De ketels komen van Werkspoor en een aantal andere apparaten van Stork Jaffa, wat we ook nog kennen van vroeger in Utrecht. We zijn blij dat we het gezien hebben en fietsen tevreden in het zonnetje weer terug.

Zaterdag 4 april

In de ochtend regent het af en toe zachtjes als we ontbijten, douchen en vertrekken richting Gaasterland. Als doel hebben we een kleine camping uitgezocht bij Mirns, de Braamberg, met op het parkeerterrein 14 plekken voor campers. Er is gelukkig nog plek en ziet er leuk uit, met het IJsselmeer vlak bij. Na de middag maken we een fietstochtje langs het water, langs wat kliffen waar dit glooiende landschap bekend om is. Af en toe over de zeedijk, soms een stukje er achter. Hoewel het op de camping vrijwel windstil leek valt dat op open stukken tegen en moeten we soms tegen de straffe, frisse wind in tornen. Onderweg vullen we de voorraad broodjes aan vanwege de paasdagen, op de camping is geen broodjesservice.

Zondag 5 april

Op deze eerste Paasdag is het in de ochtend al meteen zonnig en kunnen we na de koffie zelfs buiten zitten in het zonnetje. Alleen als er een grotere wolk voor de zon schuift wordt het te kil.

's Middags fietsen we weer een mooie route, dit keer vooral door het bos van Gaasterland. Terug bij de camper kunen we nog lekker in het zonnetje koffie drinken en genieten van het uitzicht. Het is vandaag een stuk drukker bij de klif en ook in het bos naast de camping zijn veel wandelaars actief, al dan niet met een hond, evenals wat ruiters.

Maandag 6 april

We horen het vroeg in ons bed flink regenen, maar tegen de tijd dat we opstaan klaart het al een beetje op. Op weg naar Sneek komen we onder het aquaduct onder de Jeltestroom door, waar ook net een bootje over vaart. Later rijden we nog over de Jelteweg en passeren een zorgboerderij de Jeltehof. Dus onze neef wordt vaak genoemd hier. Op de camping bij de jachthaven zijn mooie camperplekken ingericht waar we een plek vinden. In de middag knapt het weer nog verder op en maken we een mooie fietstocht rondom het Sneekermeer. Onder meer langs het Kameeondorp Terherne, waar het een drukte van belang is door de jaarmarkt. Ook steken we een kanaaltje over met een klein fietspontje.

Dinsdag 7 april

Voordat we vertrekken doen we op de fiets war boodschappen bij Albert Heyn vlak bij. Dan rijden we naar een oliehandel vlak bij, uitgelegd door de campingbeheerder. De zaak blijkt echter verhuisd en op de nieuwe locatie is kennelijk nog geen verkoopvoorraad. Bij de oude locatie is niemand en er is ook niemand die daar even heen wil gaan, dus moeten we anderhalf uur wachten op een vrachtauto. Dat vinden we te lang duren en we rijden over leuke weggetjes naar Lauwersoog. We hebben hier al eens gestaan toen we naar Schiermonnikoog gingen en het is nog steeds leuk met uitzicht op het Lauwersmeer. Het is geen fietsweer, dus we wandelen langs de havenbedrijven, op zoek naar een gasfles. Dat lukt echter niet, ze hebben alleen een lege. Nog maar ergens anders proberen, zeker als het zo koud blijft.

Woensdag 8 april

Omdat het zo koud was in Lauwersoog met de wind en de bewolking niet optrok hebben we besloten verder landinwaarts Groningen in te trekken in de hoop dat het daar beter is. De ochtend begint al goed met de lucht met blauwe stukjes erin in Lauwersoog, waardoor het al minder koud aanvoelt dan gisteren. We gaan eerst naar Zoutkamp waar een vishandel zit die gasflessen verkoopt. We hebben gisteren nog even gebeld en de eigenaar beloofde er vast een klaar te zetten. Hij heeft dat netjes gedaan, als we binnenkomen staat er een gevulde fles bij de deur. Dan vinden we een mooi plekje op landgoed Jonker in Doezum, in de buurt van Surhuisterveen. Het is heel rustig en het weer inderdaad mooier. Dus maken we in de middag nog een leuk rondje op de fiets, onder andere langs een leuk zwemmeertje van Staatsbosbeheer, lijkt een beetje op de Maarsseveense Plassen.

Donderdag 9 april

We rijden via een mooie route met een stukje Drenthe er in naar Slochteren. Onderweg doen we in Leek wat boodschappen. De camperplek telt maar 7 plekken maar is heel leuk aangelegd met een dierenweide er achter. Daar loopt onder meer een emoe en een pauw, die af en toe flink herrie maken. Er loopt een rustig weggetje langs waar regelmatig tractors langs rijden. Omdat het nu mooi weer is met al wat hogere temperaturen maken we in de middag een leuk rondje op de fiets in de omgeving. Laat op de middag komt er een man met een zak brood de beesten voeren. Verder gaat alles in goed vertrouwen: in het hokje liggen enveloppen die je moet invullen en dan met gepast geld in een kastje stopt. Leuk hoor!

Vrijdag 10 april

Het is al aardig mooi weer als we op ons gemakje door het Groningse land naar Bourtange rijden. Het mooie vestingstadje ligt vlak bij de Duitse grens. Er is een leuke camping waar we een plekje vinden op de pas aangelegde nieuwe camperplekken. Dan is het al zo lekker buiten dat we buiten koffie kunnen drinken en broodjes eten. Op de fiets bekijken we eerst de vesting, die goed onderhouden is en een pleintje heeft met winkeltjes en cafeetjes. Daarna gaan we over de Duitse grens om de smokkelroute  te volgen. Die is niet goed bewegwijzerd en ondanks een schematische afdruk van de route lopen we een beetje vast. We besluiten terug te keren naar Bourtange om nog lekker van de zon te genieten op deze mooiste dag qua weer van onze rondreis.

Copyright © Jellen B.V. 2011-2024. All Rights Reserved.