Europa in beeld

2014 Dagboek OostFriesland

Vakantie Oost-Friesland augustus 2014

Vrijdag 1augustus

We vertrekken met mooi weer uit Maarssen en reizen vlot naar ons eerste doel. In de polders drinken we koffie op een hele gezellige parkeerplaats met zicht op het water. Net over de grens in Groningen hebben we een eerste camperplek uitgezocht in Ditzum. Het is net achter de dijk aan de Eems en mooi aangelegd. 's Middags loopt het helemaal vol en fietsen we naar het leuke dorp en een stuk langs de dijk.

Zaterdag 2 augustus

We blijven nog een dagje. Je kunt zelfs broodjes bestellen, die dan klaarliggen in een soort box. Handig! Vandaag fietsen we de andere kant op naar Jemgum, dat is minstens zo leuk. We gaan ook een keer de dijk over naar een mooie uitbouw met gemaal. Na onze fietstocht gaan we nog terug naar Ditzum voor een schepijs, daar is het echt weer voor.

Zondag 3 augustus

Eerst rijden we naar de volgende plek, wat een eind om is omdat er dichtbij geen brug over het kanaal is. Als we weer langs de kust rijden vinden we een mooie plek om koffie te drinken bij een grote brug. Ons eerste doel is Greetsiel en daar is nog keus aan plek. We installeren ons en gaan in het dorp kijken. De dichtsbijzijnde bakker zit hier in een molen, vlak bij. Dit vissersdorpje is nog leuker, maar ook erg druk. We fietsen een stuk verder, richting een vuurtoren en langs het water komen we bij een grote sluis uit. We rijden via een kortere weg terug.

Maandag 4 augustus

In de ochtend regent het af en toe aardig, maar na de middag klaart het op. Het is een komen en gaan van campers. We laden en lozen eerst water en gaan na de broodjes fietsen. Langs de jachthaven en een heleboel schapen rijden we een heel andere route als gisteren. Op de terugweg maken we een hele omweg naar Greetsiel, maar komen uiteindelijk bij de haven uit, waar we een lekker ijszaakje hebben ontdekt. Er staat een aardige rij, maar het schiet aardig vlot op en het is erg lekker gelukkig.

Dinsdag 5 augustus

We rijden een klein stukje naar Norddeich, waar we op de eerste camperplek van onze keuze een plek vinden. We fietsen eerst richting boot, om de drukte te bekijken en de situatie bij de kassa. Er zijn hokjes met automaten voor dagkaarten, dus dat is handig voor als we morgen naar Norderney willen. In de middag fietsen we de kant van Greetsiel op, een leuke route, op een gegeven moment moeten we ons tussen de schapen door wringen om op de dijk te kunnen blijven fietsen, maar het lukt. Na het eten lopen we nog een rondje over de dijk, gezellig.

Woensdag 6 augustus

We staan bijtijds op om de boot van 10 uur te halen en zijn dan te vroeg klaar. We fietsen toch vast richting boot, waar de automaat het betaalpasje niet pikt. Dan maar cash betalen en we kunnen nog met een extra boot mee, waardoor we vroeger op Norderney zijn. We fietsen zoveel mogelijk het hele eiland rond en herinneren ons weinig van de vorige keer, jaren geleden. Na een lekker hapje bij het restaurant bij de camping gaan we weer naar de boothaven. Deze boot is veel rustiger, we kunnen lekker op het bovendek zitten en zien op aanwijzing van de kapitein een heel stel zeehonden op een zandplaat.

Donderdag 7 augustus

We rijden weer een stukje verder en vinden een hele rustige plek in Nesmersiel, een deel van de parkeerplaats bij het strand en de boot naar Baltrum. We hopen maar dat er genoeg mensen blijven staan om te overnachten en dat blijkt zo. Zelfs om half acht 's avonds komt er nog een camper. In de middag fietsen we een stuk langs dijk en polder, af en toe met mooi uitzicht.

Vrijdag 8 augustus

We blijven nog een dagje en halen broodjes bij de imbiss aan het strand. 's morgens is het al heel druk bij de parkeerplaats voor de boot, ze staan zelfs tregelen. 's middags fietsen we naar Dornumersiel, een leuk vissersdorp met boten. Ze hebben ook lekker ijs. 's avonds begint het zachtjes te regenen en 's nachts steeds harder.

Zaterdag 9 augustus

Het regent nog steeds af en toe hard als we inpakken en op weg gaan. Onderweg stoppen we voor wat boodschappen en komen met iets beter weer in Carolinensiel. Daar moeten twee camperplekken vlakbij elkaar zijn, maar het staat niet goed aangegeven. We vragen het bij de mevrouw van de strandstoelen en we blijken toch goed te zitten. Er is nog keus aan plaats zelfs. Het regent steeds minder maar waait wel hard. Er blijkt een wWatten sail te zijn dit weekend, allemaal oude schepen. We lopen een heel eind en vinden ze uiteindelijk. We maken zelfs mee dat ze allemaal in colonne een stuk varen. Een mooi gezicht.

Zondag 10 augustus

Na heerlijke broodjes koffie en brood tussen de middag fietsen we over dijk en langs de weg naar Neuharlingersiel. Weer een gezellig vissersdorp met allerlei activiteiten en een hele drukte. Terug hebben we de wind vooral tegen en zijn we blij als er bomen staan voor wat luwte. Als we terug zijn eten we in de Watt'nkieker een lekker ijsje. Ook druk op het terras. Twee van de boten van gisteren liggen nu bij ons aan de haven. Tegen de avond betrekt het en komen er onweersbuien.

Maandag 11 augustus

Het is weer droog als we vertrekken naar de volgende plek, maar het waait nog wel hard. We doen onderweg boodschappen en slagen goed bij een Lidl waar we langskomen. De dichtsbijzijnde camperplek in Hooksiel rijden we eerst voorbij, maar we vinden hem toch. Het is weer bij een camping, maar je hebt er geen last van. Het uitzicht is prachtig, we zien allerlei schepen voorbijkomen. Als we een stukje langs de kust lopen moeten we door het water, het is inmiddels vloed geworden. Er komen nog steeds donkere wolken voorbij, soms zien we ze in de verte uitregenen.

Dinsdag 12 augustus

Het is weer aardig weer maar waait wel hard. In de ochtend fietsen we naar Hooksiel, weer een leuk vissersdorpje, compleet met een echte winkelstraat. Op de terugweg ontdekken we een goedkope pomp, waar we morgen mooi kunnen bijtanken. Na een broodje fietsen we eerst richting strand en dan nog naar Horumersiel. Bij de jachthaven keren we om, het fietspad is niet langs het water en terug hebben we vol wind tegen.

Woensdag 13 augustus

Na water innemen, boodschappen doen en tanken rijden over de snelweg langs Wilhelmshaven en dan gezellig over het schiereiland tussen die stad en Bremerhaven naar de volgende plek. We vinden een plekje in Fedderwarsiel en kijken rond in het haventje en fietsen naar het strand. Onderweg staan allemaal kunstwerken en er is een loopplank ver in zee. Nu is het eb, we besluiten vanavond nog eens te kijken bij hoog water.

Donderdag 14 augustus

Onze buren bleken nogal rumoerig met harde muziek en daarom zijn we een deurtje verder gaan staan. Het is in een jachthaven en we vermaken ons met de vele boten die aankomen of vertrekken en het opkomend tij wat goed te zien is bij de haveningang. Als we richting strand wandelen langs de kunstwerken begint het te regenen en dat blijft het 's avonds regelmatig doen.

Vrijdag 15 augustus

We blijven nog een dagje en kijken in de ochtend weer scheepjes. Als we een stukje langs de dijk gaan fietsen denken we een droge bui te treffen, maar het begint al gauw weer te spetteren. Net als elders zijn ze bezig met een fietspad vlak langs zee.

Zaterdag 16 augustus

Voor ons laatste stukje vakantie rijden we naar de Weser om daar nog een nachtje te verblijven. Het blijkt een heel rustige plek bij een haven van een zijrivier te zijn. Er staan maar heel weinig mensen en we betwijfelen of ze wel blijven. In het dorp vinden we in de winkelstraat wel de bakker en kopen een leuk gebakje voor onze trouwdag. Na het broodje besluiten we toch maar ergens anders te gaan overnachten. We rijden naar Bad Zwischenahn, waar een camperplek aan een meer is. Het dorp is echter overal afgezet voor een braderie en er is geen omleidingsroute. Gelukkig blijkt er in Westerstede, ongeveer 10 kilometer verder een plek bij een camping te zijn. Hier is het aardig gevuld blijkt als we er aankomen.

Zondag 17 augustus

In de ochtend halen we eerst verse broodjes bij het naburige tankstation. Bij ons avondwandelingetje hebben we een kortere route vanaf de camping ontdekt, dus dat scheelt weer. Er is heel slecht weer voorspeld, maar dat valt gelukkig mee. Wel waait het af en toe flink. We rijden vlot door zonder oponthoud en pas ergens bij Amersfoort begint het echt te gieten. Al met al een geslaagd rondje OstFriesland!

Copyright © Jellen B.V. 2011-2024. All Rights Reserved.