Holiday Video

2014 Dagboek Frankrijk

Frankrijk juni 2014

Zondag 8 juni 1e pinksterdag

Als we rond half tien vertrekken is het grijs in Maarssen en regent het een beetje. Onderweg wordt het erger, we krijgen diverse buien op ons hoofd. Pas in Limburg wordt het droog en begint ook de temperatuur te stijgen. Het is lekker rustig op de weg en we schieten vlot op. We komen in de middag aan op ons beoogde campinkje bij Metz en krijgen een mooie plek voor de nacht.

Maandag 9 juni 2e pinksterdag

We vertrekken met mooi weer richting Elzas. Langs allerlei leuke weggetjes bereiken we de eerste France Passion boer in Wangen. Het ligt heel mooi en we zijn de enige bezoekers. Inmiddels is het ver boven de dertig graden en de mevrouw raadt ons aan bij een gebouw te gaan staan, dan krijgen we 's middags schaduw. Dat blijkt te kloppen, maar eerst wordt het nog erg heet op het asfalt en het duurt lang voor het 's avonds een beetje dragelijk is in de camper. Hopelijk blijft het niet heel de vakantie zo heet.

Dinsdag 10 juni

We vertrekken langs allerlei leuke weggetjes naar het zuidelijke deel van de Elzas. We hebben een camping bij Gerardmer uitgezocht, waar we al eens stonden. Nu hebben ze speciale camperplekken bij de ingang. 's Middags koelt het lekker af door een onweersbui. Dus we slapen een stuk beter.</div>

Woensdag 11 juni

Voor vandaag hebben we weer een boer uitgezocht om te overnachten. Het is een stuk buiten het dorpje Fournets Luisans in de Doubs en als we er aankomen kunnen we eerst niemand vinden. Op een gegeven moment komt er een boer op een traktor die de juiste plek wijst. Prachtig uitzicht en plekken op gras met bomen er achter, waardoor het niet zo warm wordt.

Donderdag 12 juni

Vlak na ons vertrek komen we in wegwerkzaamheden terecht waarvoor men alle tijd neemt. We rijden dus maar een stukje om, want we moeten nog een eind. We rijden langs allerlei meertjes, zelfs een stukje door Zwitserland. Vlak na de boterham barst opeens onweer los, heel erg heftig, zelfs met hagel. Het klinkt onheilspellend hard dus we rijden langzaam door tot het over is. Bij Annecy is het als vanouds druk, maar we komen veilig op de camperplek in Bout du lac aan.

Vrijdag 13 juni

Eerst fietsen we naar het dorp voor wat boodschappen, maar de keuze valt nogal tegen. Dan fietsen we op ons gemak langs het meer naar Annecy, altijd leuk. Het is warm, maar te doen. Op de terugweg trakteren we onszelf op een lekker broodje en een ijsje. Later hangt er onweer in de buurt, waardoor het aangenaam afkoelt.

Zaterdag 14 juni

Het is minder warm vandaag en we beginnen met wat boodschappen bij de Carrefour. Zelfs slippers hebben ze daar! We rijden een mooie route, gelukkig niet al te druk met motorrijders. We komen door Bourg St. Maurice en gaan dan op weg naar de Col d'Iseran. Gelukkig zien we al snel dat ie open is. In Val d'Isere hadden we een plek gepland, maar het is niet erg gezellig. We besluiten door te rijden naar Mont Cent Denis, waar we drie jaar geleden de plek niet konden vinden door de mist. Nu is het helder en vinden we een mooi plekje met zicht op het meer en de koeien.

Zondag 15 juni

Het heeft vannacht behoorlijk geregend en de wolken hangen weer laag. Onderweg, een stuk via Italie, regent het nog steeds en de temperatuur daalt af en toe flink. In Guillestre hadden we een kaasmakerij uitgezocht, maar die blijkt tegen te vallen. Daarom staan we een nachtje bij de camping met dennen aan een stroompje, waar we ooit eerder met de caravan hebben gestaan. Het weer is ook weer opgeknapt, we zien weer een zonnetje.

Maandag 16 juni

Over mooie passen rijden we verder naar het zuiden. Onderweg zien we heel dichtbij een klein soort bergmarmotten dartelen. In het plaatsje Guillaumes vinden we achter het stadhuis een gratis camperplek met zicht op het stroompje. Er komen ook wat Duitsers staan met motoren en kleine tentjes.

Dinsdag 17 juni

's Morgens vroeg komen ze op de deur bonzen of we willen verplaatsen: ze moeten grasmaaien. Na ons onderbroken toilet gaan we op weg en rijden onder meer langs de schitterende Canyon du Verdon, waar het opmerkelijk rustig is. Bij het meer aan het eind vinden we een mooie plek met uitzicht op het meer. Het is regenachtig, dus we wachten een droog moment af om het stadje vlakbij te bekijken. Allemaal kleine straatjes met leuke winkeltjes, overal trappetjes met doorkijkjes naar het water. Officieel kost de plek zes vijftig, maar er komt niemand langs om geld op te halen.

Woensdag 18 juni

Vandaag rijden we over de Mont Ventoux onder andere bekend van de Tour de France. Er zijn nogal wat buien en wolken, dus het zicht is niet best. Overal zie je wielrenners op weg en zelfs waarschuwingsbordjes in het Nederlands. Aan de andere kant van de berg qgaan we weer bij een boer staan, waar we heerlijke kersen kopen.

Donderdag 19 juni

Vandaag rijden we door weer een mooi landschap naar onze volgende bestemming: in Grignac staan we een nacht bij een truffelboer. Hij heeft een speciaal getrainde hond om de rijpe truffels te localiseren. Ook staan er veel lavendelstruiken overal. Die komen net in bloei, overal zijn de velden verschillende tinten blauw.

Vrijdag 20 juni

We steken door naar het westen en komen in de Ardeche uit, waar we de Gorges volgen. Ook hier heerlijk rustig, waardoor je overal goed kunt filmen en kijken. In Vallon hebben we enige moeite een plek te vinden. De automaat op de camperplek werkt alleen op de carte bleu, een systeem wat niet op onze betaalpasjes zit. Gelukkig is er een wijnboer vlak bij. Eerst is er niemand te vinden, maar een vrachtautochauffeur die iets komt leveren heeft al gebeld, dus we hoeven niet al te lang te wachten in de warmte op een plek

Zaterdag 21 juni

We worden al die hete plekken op het asfalt een beetje zat en besluiten wat campings te proberen, liefst bij het water, daar is ook wat meer kans op schaduw door bomen. We komen langzaam in de richting van de Tarn, het landschap wordt steeds mooier. We vinden een mooie camping in Anduze, redeliijk vol maar er is nog plek voor ons.

Zondag 22 Juni

We gaan nu echt door de Gorges de Tarn: in een woord prachtig. Wat een hoge bergen en rotsen met het riviertje beneden met allemaal bochten. Ook veel kano's op weg trouwens en mensen op strandjes met dit mooie weer. De camping die we uitgezocht hebben is veel kleiner, we zien allerlei kanovaarders langskomen, de een wat handiger dan de ander. 's avonds wordt het heerlijk koel buiten.

Maandag 23 juni

Als we opstaan is het koel en bewolkt. Onderweg begint het zelfs te regenen, en zien we dalen vol wolken. Deze route is wat saaier,maar het is wel lekker koel. In de middag is het op de camping toch wel weer heet, we worden het zat. Ook al is er een meertje en komen ze in de ochtend het bestelde brood brengen.

Dinsdag 24 juni

Weer een mooie dag route met bergen en stroompjes. We komen op een mooi verzorgde camping in een oude kersenboomgaard. Het is koel met wolken en 's avonds gaat het langdurig regenen en onweren. Het duurt even voor we in slaap komen.

Woensdag 25 juni

We hebben besloten richting Pyreneeën te gaan, in de hoop dat het daar wat koeler is. We rijden door een mooi stuk Languedoc en komen bij een kleine camping met redelijk wat bomen uit. Inderdaad is de temperatuur wat beter.

Donderdag 26 juni

We rijden naar de kust en volgen die over de mooie route richting Spanje. Je ziet allemaal inhammetjes, dorpjes en berghellingen. Het is vrij druk overal, maar niet te. Vanaf de grens rijden we terug naar Port Vendres. Daar is een mooie camperplek met zicht op zee, redelijk bezet, maar er is nog plek. Later wandelen we over de uitloper richting vuurtoren, daar zie je heel mooi het stadje liggen aan de overkant.

Vrijdag 27 juni

Een klein stukje langs de kust terug en dan weer landinwaarts. We zien weer van alles moois en bij Thues slaan we af richting Caranca kloof. Op de prachtige camperplek staan we eerst helemaal alleen. Pas 's avonds komen er mensen bij. Vlakbij zie je af en toe de beroemde Train Jaune passeren, waar we ook ooit in gezeten hebben. Later gaan we een stukje de kloof in, heel mooi maar wat een herrie.

Zaterdag 28 juni

We rijden maar een klein stukje, omdat we het mooie dal tussen Ax les Thermes en Tarascon nog eens willen bezoeken. Op weg erheen gaan we over een hele mooie col, net 2000 meter hoog. Prachtig, nog heel veel sneeuw en met smalle bochten. In Les Cabannes is de camperplek flink vol, maar er is ook een wielerwedstrijd, waardoor waarschijnlijk veel mensen snel vertrekken, waardoor we een mooi schaduwplekje kunnen innemen.

Zondag 29 juni

Weer een stukje verder de bergen in. Bij Tarascon rijden we weer het zijdal in waar we eerder mooi hebben gestaan bij een supermarkt. We dachten toen dat het dal daar eindigde, maar nu blijkt dat je mooi kunt doorijden door een dalletje en dan weer een doodlopend dal in. In Bonac is een prachtige plek aan de overkant van een stuwmeertje, keurig aangelegd door de gemeente, waar we overnachten.

Maandag 30 juni

We rijden over een aantal bekende fietspassen en zien de mooiste paadjes en natuur. We komen al een aardig eind in de richting van Lourdes en overnachten op een gratis plek boven een dorpje gelegen. Heel mooi gelegen in Pierrefitte.

Dinsdag 1juli

We gaan uit de Pyreneeen op weg naar de Creuse verder naar het noorden. Bij Lourdes en Tarbes is het druk en vlak, maar daarna wordt het weer snel mooi. In Castelsarrasin staan we op een nieuwe plek achter een woonwijk. Je betaalt met je giropasje, maar de instructie voor stroom en water is zo ingewikkeld dat we dat maar laten.

Woensdag 2 juli

Nog meer mooie weggetjes naar het noorden, ook hier is het steeds mooi. Minder bergachtig, maar ook mooie heuvels en riviertjes. We zien hier steeds meer velden zonnebloemen, sommige al geel, andere nog vooral groen blad.Steeds verder naar het noorden, een stuk langs de Garonne en leuke stadjes. Daarna word het weer bergachtiger en overnachten we bij een boer met rumoerige ganzen. Hij heeft ook een leuke herdershond, die alles goed in de gaten houdt.

Donderdag 3 juli

We rijden weer verder, eerst langs boerenweggetjes, dan door de grote drukke stad Brive, waar het wegdek heel slecht is. Later wordt het weer mooi en we vinden een leuke plek aan het grootste meer van la Creuze, Lac de Vassiviere.

Vrijdag 4 juli

Het begon gisteravond al te regenen, de hele nacht steeds buien en vanochtend nog steeds. Het is ook heel koel, we zien tussen de bergen allemaal wolken hangen. De route is wel heel mooi en landelijk, we klimmen af en toe flink, wel boven de 700 meter. Uiteindelijk belanden we op een kleine camping in Buxiere, geleid door Nederlanders. De Acsikorting is officieel afgelopen, maar omdat we 55plus zijn krijgen we gewoon nog korting. Een voordeeltje door onze leeftijd dus, dat hebben we niet vaak.

Zaterdag 5juli

Een langere route vandaag, over grotere wegen en soms een stuk over stillere wegen. Nog een stuk door de Auvergne, de Allier en de Bourgogne een mooi landschap weer. We komen uiteindelijk op een camping in Chalon sur Saone, vlak bij de rivier. Je kunt hier goed merken dat het seizoen begint: de ene na de andere caravan komt het terrein oprijden, vooral Nederlanders, en er zijn heel wat gereserveerde plekken. Best druk dus en het wordt 's middags weer aardig heet enbenauwd. Maar we eten er een lekkere pizza, weer eens wat anders.

Zondag 6 juli

De ochtend begint met regenbuien, als we water tappen en lozen worden we flink nat. Het blijft een aardig tijdje zo, maar het wordt steeds meer buiig. We rijden weer leuk richting Jura en Doubs, waar we weer een boer hebben uitgezocht. Het is weer een prachtig stil plekje met mooi uitzicht. We staan er alleen. De regen houdt op en de zon wordt doorbroken door een fris windje.

Maandag 7 juli

Het is droog maar koel als we vertrekken. Weer naar het noorden, soms langs de Doubs en een stukje door Zwitserland. Allerlei leuke weggetjes naar het zuiden van de Elzas. We overnachten bij een wijnboer in Soultz die veel wijn en souvenirs heeft en ook een tentoonstelling over de Eerste Wereldoorlog in de kelder. We bekijken het op ons gemak en kopen wat leuke dingen.

Dinsdag 8 juli

De laatste dag rustig in Frankrijk. We willen nog een nachtje in de Vogezen doorbrengen en hebben een bergachtige route uitgekozen. Het is echter slecht weer en op een gegeven moment rijden we alleen maar door wolken, niets te zien. We besluiten dan maar wat grotere wegen door de vallei te nemen, dat gaat beter. Uiteindelijk komen we bij een boer uit die bizons houdt voor het vlees. Prachtig plekje, en je ziet de beesten van dichtbij. Ze hebben ook een aantal jongen.

Woensdag 9 juli

De laatste etappe vooral over snelwegen. Het is nog een flink stuk vanuit Noord-Frankrijk. Het regent de hele dag pijpenstelen, wat niet erg prettig is. Eind van de middag komen we veilig aan in Maarssen.

Copyright © Jellen B.V. 2011-2024. All Rights Reserved.