Europa in beeld

2022 Fietsen in Friesland

Lekker fietsen in Friesland
26 augustus tot en met 30 september 2022

Van huis naar Bant (Noord Oostpolder)
26 t/m 28 augustus

Na een Noorwegen vakantie met weinig fietsmogelijkheden en veel heet weer in augustus hebben we zin om in Nederland te fietsen. Dus we gaan naar Friesland. De eerste plek waar we overnachten is in Flevoland, bij het plaatsje Bant, vlak bij Lemmer. Het is een nieuwe camping met een MTB baan ernaast, die al wat langer bestaat. Als we aankomen blijkt dat we de enige camper zijn, en dat blijft zo tot zondag. Voor de fietsbaan is wel regelmatig belangstelling, we zien diverse mensen op fietsjes over alle hellingen en bruggetjes rijden. We zoeken een mooie plek uit met zicht op de moestuintjes erachter en zodanig dat we ook tv ontvangst hebben. Achteraan staan nogal wat hoge bomen, vandaar.
We zijn vrijdagmiddag zo vroeg klaar dat we besluiten meteen een kort rondje te gaan fietsen. Helaas vergeten we de regenjacks, vervelend als we in een flinke bui terechtkomen. We schuilen twee keer, maar uiteindelijk keren we om. Kletsnat komen we weer bij de camper, waar het een stuk minder hard heeft geregend zo te zien. Nou ja, als we ons omgekleed hebben is het leed alweer geleden.
Zaterdag doen we weer een poging en dan blijft het droog. Eerst halen we verse broodjes bij de supermarkt in het dorp. Heerlijk fietsen hier in de polders, met af en toe een stukje bos ter afwisseling. En een mooi aangelegd smal paadje langs een plas aan de Wellerwaard. Hier allemaal goeie fietspaden, dus onze vouwfietsjes hebben geen enkel probleem.
Zondag maken we een grotere tocht, met brood mee. We rijden naar Marknesse, daar is het Waterloopbos. Nu onder beheer van Natuurmonumenten. Vroeger werd hier onderzocht hoe bijvoorbeeld beken omgelegd konden worden en wat het gevolg was voor stroming en bij hoog water. We bekijken het voor zover je er op de fiets langs kunt.
Dan rijden we langs het kanaal bij Vollenhove en via Blokzijl en Blankenham weer terug naar de camping. Langs het water tegenwind, maar we zien nog heel wat bootjes.

Maandag 29 t/m woensdag 31 augustus

Van Bant naar Echtenerbrug

We gaan nu echt Friesland in. Bij de camping in een jachthaven mogen we officieel pas om twee uur aankomen, maar we wagen het erop. Eerst nog tanken bij de Supertank in Bant, waar de add blue tank in storing blijkt. Ook rijden we in Lemmer langs de Karwei om wat nieuwe lijm te kopen. Dan via de sluis en allerlei leuke weggetjes naar de camping. Die blijkt, evenals de jachthaven, langs een kanaaltje naar het Tjeukemeer te liggen. Heel leuke plekken langs het water, zodat je de vele boten die passeren goed kunt zien. We mogen ondanks dat we te vroeg zijn toch alvast op plek 5 gaan staan. In de middag fietsen we een route om het Tjeukemeer. Het blijkt dat je er niet zoveel van ziet, er zijn geen doorlopende weggetjes vlak langs het water. Maar het is wel een mooie route. Het laatste stuk gaat over een smal paadje langs het water met losse witte kalk, zodat we als we terug zijn de fietsen moeten poetsen, alles is wit uitgeslagen.
Dinsdag gaan we richting Lemmer, een leuke plaats met veel activiteit. Bij de brug zijn allemaal banken, waar we onze broodjes (van de naburige Spar) op eten. Dan verder langs het strand en over smalle dijkjes, waar je in de verte zeilboten ziet varen. We gaan met een fietsveer over en komen dan weer snel op de camping uit. Bij de snackbar over de brug halen we een lekker ijsje.
Woensdag houden we ons wat rustiger. De koelkast moet een beetje gerepareerd worden en we doen boodschappen bij de Spar. In de middag rijden we een korte tocht over het fietspad aan de overkant van het kanaal en met een flinke bocht weer terug naar het dorp.

Van Echtenerbrug naar Sloten

1 t/m 3 september

Op Jelles verjaardag tappen en lozen we eerst water en halen wat lekkers bij de Spar. Ook hebben ze suikerbrood daar. Dan tanken we lpg op weg naar Sloten. Daar hebben we al eerder bij de jachthaven gestaan. Als we rond elven aankomen blijkt er nog net een plekje te zijn. Mooi met zicht op alle bootjes in de haven. In de middag fietsen we rond het Slotermeer. Ook hier zie je niet veel van het water, er is veel bebouwing voor. Maar weer een leuke route. Als we terugkomen komt de havenmeester langs voor registratie en betaling. Daarna lopen we naar het leuke dorp voor een lekker frietje ter gelegenheid van de verjaardag. Na bestelling kun je lekker buiten op een bankje wachten tot het klaar is. We smullen er heerlijk van.
Vrijdag fietsen we richting Gaasterland en komen onder andere langs het IJsselmeer. Dit is een heel afwisselende route, ook zie je onderweg twee kleinere meertjes. Als we terugkomen is het erg warm bij de camper, omdat het zonnig is zonder een wolkje te bekennen. We proberen diverse plekken en zijn blij als de zon uiteindelijk schuil gaat achter wat wolkjes. We eten laat en kunnen zelfs nog buiten koffie drinken.
Zaterdagochtend zitten we lekker in het zonnetje en doen wat boodschapjes bij de Dagwinkel. Na de broodjes gaan we weer richting Lemmer fietsen. Met het pontje over en langs het Woudagemaal en een stukje strand komen we uit in het gezellige centrum. Langs de vaarroute genieten we van een heerlijk ijsje. Via een andere route fietsen we op ons gemakje terug. Omdat er nu weer een camper naast ons staat kunnen we lekker in de schaduw zitten, met een heerlijk windje op de rug.

Van Sloten naar Indijk (aan de Fluessen)

4 t/m 6 september

We rijden een stukje verder door het mooie Friese land. Vlak bij de Fluessen hebben we een plekje gereserveerd op een mini camping, een oude boerderij. Er is plek genoeg, en we kiezen er eentje met schaduw, dat is wel weer prettig. In de middag fietsen we een stukje langs het water, voor zover dat kan. Door Woudsend en met een grote boog weer terug naar de camper. Maandag is het erg warm, dus we blijven maar bij de camper, steeds verschuivend om uit de zon te blijven. In de nacht hebben we erg veel last van muggen, die naar hartenlust steken. We staan bij een slootje, maar aan de andere kant van het veld is het net zo erg horen we van buren. Dinsdag is het minder heet, de zon is niet zo warm in de ochtend. We gaan op tijd fietsen, met brood mee. Dat is vandaag beter te doen, we gaan het hele meer rond, via verschillende dorpjes. Je vaart bij Heech een kanaaltje over, met een nieuwe elektrische boot. Een leuke tocht weer. Ruim veertig kilometer. Bij de camper is het een stuk koeler, dus aangenamer om te vertoeven.

Van Indijk naar Joure

7 t/m 9 september

Weer een klein stukje verder vandaag. Bij Joure kunnen we bij een jachthaven staan op een smal strookje gras langs het kanaal en bij de molen. Je ziet aldoor allerlei boten langsvaren, heel leuk om te zien. Het is redelijk druk, maar we vinden een leuk plekje. Het havenkantoor waar je moet aanmelden en betalen is maar zeer beperkt open. We doen eerst boodschappen bij de Plus in het dorp, er is een leuke winkelstraat vlak bij. Na de broodjes gaan we een stukje fietsen, maar eerst pasfoto’s voor Jelles nieuwe rijbewijs maken. Dat lukt goed. Het is weer een mooie tocht, je komt onder meer langs Terherne, het dorp van de Kameleon, waar we een lekker boerderij ijsje nemen. Ook varen we weer over met zo’n kleine voetveer, die je hier zoveel tegenkomt. Als we terug zijn is de havenmeester aanwezig. Donderdag begint met flinke buien, dus we blijven bij de camper en gaan niet fietsen. Later wordt het wel wat beter. Op vrijdag is het aardig weer. We gaan eerst weer naar het dorp voor ansichtkaarten en een cadeau voor Annelies. Dan wagen we het erop een rondje te fietsen. Dat lukt goed, maar een paar druppeltjes onderweg. Ook weer een pontje in de route. Leuk om te doen. Het cafetaria bij de jachthaven is nu open, dus daar nemen we een soft ijsje. We kunnen nog een tijdje buiten zitten, maar later komen er weer buien en koelt het teveel af.

Van Joure naar Anjum

10 t/m 12 september

We gaan nu een stuk naar het noorden, vlak bij het Lauwersmeer, op de grens met Groningen. We hebben gekozen voor een nieuwe camperplaats bij Anjum, bij een voormalige boerderij. Je kijkt uit op een sluisje naar het Lauwersmeer en een gemaal. Weer een rustige en mooie plek. Eerst is onduidelijk waar je het chemisch toilet kunt legen, maar na wat uitleg komen we er uit. Er staan gieters met regenwater bij om na te spoelen. We fietsen een stuk langs de dijk en dan via een grote lus weer terug. Vlak bij de camperplaats kun je de dijk op en heb je mooi uitzicht bij een rondvaartboot. Mooi gedeelte van Friesland weer hier. Zondag is het mooi weer om het Lauwersmeer rond te fietsen, dus we gaan in de ochtend op weg met brood mee. Bij de Waddenzee kun je zelfs een stuk langs de dijk buitengaats fietsen, mooi om te zien. We kijken ook rond bij de boot naar Schiermonnikoog, waar vissersboten binnenkomen, zelfs eentje uit Yerseke. Als we aan de Groningse kant fietsen bewonderen we het mooie landschap dat je daar goed ziet. Veel water, het meer en allerlei kreken en rietvelden er omheen. Bij Zoutkamp eten we bij de haven ons brood op en kopen wat verse bolletjes bij de Spar. Dan weer verder op ons rondje. Al met al is het ruim 50 kilometer. Bij de camper kunnen we nog lekker in het zonnetje zitten.
Maandag fietsen we nog een rondje langs de waddenkust, langs allerlei dijkjes en dorpjes die vroeger aan de zee lagen. Met als herinnering nog een stevige muur als bescherming tegen hoog water. Mooie omgeving en fijn om te fietsen, al hebben we op sommige stukjes de wind flink tegen. De aardappeloogst is in volle gang zien we onderweg.

Van Anjum naar De Westereen

13 t/m 15 september

Op de verjaardag van Annelies is het weer tijd voor boodschappen. Bij de Coop in Anjum stoppen we daarvoor. Daarna verder naar het noorden. Bij een brug over een kanaaltje moeten we lang wachten voor een boot die niet snel opschiet. Uiteindelijk komen we rond twaalf uur bij camperplaats Kuikhorne, bij een grote jachthaven. We stonden hier al eerder. We kunnen weer mooi aan het water staan, met zicht op alle bootjes die langs komen. In de middag fietsen we naar Dokkum, een leuke plaats met oude huizen en een gezellige singel. Via de fietsknopen slinger je er mooi doorheen, er is ook een mooi park te zien. Een heel eind fietsen langs het kanaal, mooi om te zien, en fijne fietspaden erlangs.
Woensdag draaien we een was en drogen de boel lekker in de droogtrommel. Verder blijven we bij de camper. In de middag koelt het flink af, dus we gaan vroeg naar binnen.
Donderdag is het herfstachtig, veel buien, afgewisseld met korte zonnige perioden, dus we zien maar af van nog een fietsrondje.

Van De Westereen naar Leeuwarden

16 t/m 18 september

Voor het weekend is herfstachtig weer voorspeld, met wind en veel buien. Als we vrijdagmorgen opbreken valt het nog reuze mee. We rijden vlot naar Leeuwarden. De plek bij een jachthaven die we uitgezocht hadden valt tegen. Ongezellig en weinig zicht op het water of de bootjes. Dus we gaan een deurtje verder. Vlak bij de binnenstad van Leeuwarden is nog een jachthaven. Het is even puzzelen hoe je er moet komen, via de mileustraat. Maar er is nog plek bij het water ook. In de middag kijken we goed rond bij de jachthaven en kopen souvenirs bij een leuk watersportwinkeltje net buiten het terrein. Zaterdag begint erg regenachtig en er staat inderdaad veel wind. In de middag klaart het plotseling toch op en we maken er gebruik van om even een rondje door de binnenstad te fietsen. Lekker om weer te bewegen en het is een leuke stad met veel winkels en allerlei restaurantjes. Diverse zijstraten worden aangegeven door een soort meerpaal met een afbeelding erop. Leuk gedaan.
Ook zondag is het guur en regenachtig weer, dus we vermaken ons maar binnen.

Van Leeuwarden naar Wier

19 t/m 21 september

Het is op maandag nog steeds akelig weer. We hebben wat oponthoud door veel campers die water moeten tappen of lozen, onderweg doen we boodschappen. We hebben een plekje gereserveerd bij een camping annex theeschenkerij. Het blijkt een oude boerderij te zijn met leuk aangelegde camperplekken. Het is rustig, we mogen zelf een plek kiezen. In de middag giet het nog steeds af en toe.
Dinsdag begint zonnig, maar tussen de middag gaat het toch weer regenen. We besluiten in regenpak te gaan fietsen, een goeie beslissing want het wordt al snel droog en dan kan het allemaal weer uit. We fietsen naar de Waddenzee en kunnen een heel stuk buitengaats fietsen. Mooi om te zien het water zo. Voldaan komen we weer terug, en dan kunnen we zelfs nog buiten zitten in het zonnetje. Wel met de jas in de buurt maar toch.
Woensdag is weer een hele droge dag. In de ochtend waait het bijna niet. Na de boterham gaan we fietsen richting Franeker. Langs allerlei leuke dorpjes en landbouwgrond. Een plaatsje heet zelfs Slappeterp. Franeker is erg druk met allerlei kermisachtige attracties. Via een andere route gaan we weer terug. Leuk rondje weer om te fietsen.

Van Wier naar Workum

22 t/m 25 september

We vertrekken voor een iets langere rit naar Workum dit keer. Onderweg doen we boodschappen in Franeker en vullen de lpg weer aan. Het is aardig weer en tegen de middag komen we aan bij de camperplek buiten Workum. We waren hier al eerder, een mooie plek met zicht op het kanaal waar af en toe een boot vaart en aan de andere kant het spoor, waar regelmatig een korte Arriva trein langskomt. In de middag fietsen we onder meer naar Makkum, een leuke plaats met grote jachthaven en vissershaven. We zien zelfs een vissersboot lossen. Fijne route weer. Op vrijdag valt het weer tegen: in de ochtend begint het al te regenen. We fietsen alleen even naar Workum om een anti muggen stekker te kopen, we hebben ’s nachts nog steeds veel last van die beesten. Na drie winkels lukt dat eindelijk: de meesten hebben het zomerspul al weggehaald. Verder blijven we binnen, het giet af en toe flink door. In de nacht blijkt de stekker goed te werken: het is wonderbaar, geen mug meer gezien of gehoord.
Zaterdag is het weer veel beter dan we hoopten: vannacht heeft het nog heel hard geregend, maar in de ochtend is het al droog en we zien steeds meer blauw. Wel waait het hard. Na de boterham gaan we weer fietsen, af en toe met grote ondersteuning als we de wind tegen hebben. We voelen een paar druppels, maar het blijft grotendeels droog. We komen langs allerlei plassen en zien vaak zeiltjes in de verte. We varen ook weer een keertje over met een pontje naar Heeg. Als we in een dorp een restaurantje met een ijsco erbij zien stoppen we. Maar helaas: er is alleen koffie met gebak. We besluiten dat dan een keer te doen. Het terras is heerlijk beschut en de koffie met appeltaart smaakt goed. Voldaan komen we weer op de camperplek, waar het nog aardig druk is geworden.

Van Workum naar Warns

25 t/m 27 september

In de ochtend is het aardig weer als we vertrekken uit Workum. We rijden op ons gemak naar Warns aan het Johan Friso kanaal. We hebben de camperplekken bij Sirag Watersport weer op het oog en kunnen er nog net bij. Het is lekker zonnig geworden, dus we kunnen lekker buiten koffie drinken. Rond de middag valt een flinke bui, maar daarna knapt het weer op. We fietsen naar Stavoren en verder lans de kust, onder meer langs de Rode Klif. Mooi uitzicht op het IJsselmeer hier en daar en nog heel wat bootjes. Als we terug zijn bij de camper passeren er ook nog heel wat voor onze neus.
Maandag en dinsdag is het erg regenachtig, dus van fietsen komt niets meer hier. Wel passeren er nog veel bootjes, dus we zien de brug heel vaak open en dicht gaan.

Van Warns naar Kampen

28 t/m 30 september

Voor de laatste stop van deze vakantie verlaten we Friesland. We hebben afgesproken met Carfloors om wat ongerechtigheden in onze tapijtjes op te lossen. Als we vertrekken uit Warns is het aardig droog, zelfs de plassen overal op het terrein zijn al wat opgedroogd. Het is een flinke rit naar Kampen, waar we de hele ochtend over doen. We doen eerst boodschappen bij de Coop in Stavoren waar het heerlijk rustig is. Bij de camperplek op het Kampereiland is het rustig: we zijn de enigen. In de middag maken we gebruik van het mooie weer om een fietstocht te maken rondom het eiland. Leuke tocht met ook een pontje op zonne energie en zelfbediening. Ondanks wat dreigende wolken blijft het droog onderweg. Donderdag komt de man van de vloerbedekking langs en worden de lelijke randjes her en der netjes hersteld. In de middag fietsen we weer een stuk, mooi droog weer, maar wel koud, vooral als de zon weggaat. We hebben wat last van de werkzaamheden op de N-weg, maar we kunnen toch onze route fietsen. Vrijdag is het zo mogelijk nog mooier weer en maken we een lange tocht langs Hasselt, Zwartsluis en Genemuiden. Een wat grotere pont onderweg dit keer. Het waait flink, dus als we hem tegen hebben zijn we blij met de ondersteuning. Mooie afsluiting van deze fijne fietsvakantie!

Copyright © Jellen B.V. 2011-2024. All Rights Reserved.